Nastolatki zdają się być zakompleksione od zawsze, od zawsze ta grupa wiekowa boryka się z problemami. O ile jednak kiedyś dziewczyny porównywały się do - zdaje się - odległych wzorców, jak modelki z magazynów czy gwiazdy na ekranie, o tyle dziś niszczyciel jest na wyciągnięcie ręki, a młodzież nie ma poczucia, że to fikcja i pozory. Instagram i Snapchat, gdzie rzeczywistość jest potraktowana mocno wybiórczo lub wręcz rzeczywistością być przestaje.
Brytyjska fundacja Royal Society for Public Health (RSPH), zajmująca się poprawą zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, sprawdziła, które serwisy społecznościowe często używane przez młodych ludzi są dla nich najbardziej szkodliwe, jeśli chodzi o zdrowie psychiczne. W badaniu wzięło udział blisko 1500 młodych Brytyjczyków w wieku od 14 do 24 lat.
Największym winowajcą okazał się być Instagram, odpowiedzialny za przyczynę negatywnych emocji, jak osamotnienie, niepokój, obniżona samoocena. Na drugim miejscu znalazł się Snapchat, aplikacja, która wręcz ukochała sobie ludzi młodych. Największe gwiazdy Snapa to nastolatki lub osoby, które nie przekroczyły 25. roku życia.
- Ciekawe jest to, że najszkodliwsze dla zdrowia psychicznego i samopoczucia okazały się Instagram i Snapchat, dwie platformy mocno skoncentrowane na obrazie. To właśnie one najczęściej wywołują w młodych ludziach uczucie niedowartościowania i niepokoju – skomentowała wyniki badania Shirley Cramer, prezes RSPH, cytowana przez CNBC.
Facebook przestał być demonizowany. Być może zasługa w tym samego Marka Zuckerberga, który na każdym kroku podkreśla, że chce, by jego dzieło było miejscem pełnym pozytywnych emocji. A może samych ludzi, którzy pierwszą falę zachłyśnięcia się tym serwisem mają już za sobą. Aktualizowanie walli przestało być dla wielu wewnętrznym przymusem, coraz więcej osób decyduje się albo na porzucenie Facebooka w ogóle lub traktuje go jak słup ogłoszeniowy i agregator informacji.
Obronną ręką wyszedł z badania YouTube. Autorzy raportu wskazali na to, że treści tam zamieszczone częściej niż w innych przypadkach promują cechy pozytywne u młodych ludzi - a są to empatia, zwiększanie świadomości czy wyrażanie siebie, oraz pomaga znaleźć wsparcie emocjonalne.